- De populaire videoapp TikTok heeft een document gestuurd naar adverteerders in de VS, getiteld ‘Mythe versus Feit’.
- TikTok probeert Amerikaanse adverteerders gerust te stellen, nadat de CEO van het bedrijf was ondervraagd door een commissie van het Amerikaanse Congres.
- In de VS en elders leven zorgen over de veiligheidsrisico’s van TikTok, vanwege de vermeende kwetsbaarheid van moederbedrijf ByteDance voor beïnvloeding door de Chinese overheid.
- Lees ook: Baas TikTok zegt nooit gegevens van gebruikers te delen met de Chinese overheid
Videoapp TikTok is wereldwijd razend populair, maar westerse overheden uiten steeds openlijker hun twijfels over de veiligheidsrisico’s. Met name vanwege de vermeende kwetsbaarheid van moederbedrijf ByteDance voor beïnvloeding door de Chinese overheid.
In Nederland deed staatssecretaris Van Huffelen eerder deze maand een oproep aan rijksambtenaren om TikTok van hun werktelefoon te verwijderen.
CEO Shou Zi Chew van TikTok werd op 24 maart gedurende 5 uur ondervraagd bij een hoorzitting van het Amerikaanse Congres. In de VS neemt de druk toe om TikTok te dwingen tot een verkoop van zijn Amerikaanse activiteiten op grond van mogelijke gevaren rond het vergaren van data die kunnen worden doorgespeeld aan China.